Дидактичні мовленнєві ігри та вправи з морального виховання

1. «Рученята»

Моральний розвиток: формувати усві­домлене розуміння дій у ситуації конфлікту.

Діти об’єднуються у пари і виконують дії згідно з текстом вправи.

— Наші рученята вітаються, сваряться, миряться, жаліють одне одного, обіймають­ся, прощаються.

Вправа повторюється декілька разів із прискоренням.

2. «Назви одним словом»

Моральний розвиток: розвивати усві­домлення моральних норм.

Мама, тато, сестричка, братик —сім’я.

Дякую, будь ласка, до побачення, вітаю —чарівні слова.

Доброзичливість, чуйність, щирість —моральні якості.

Посмішка, радість, співчуття — …

Вередливість, егоїзм, упертість —…

3. «Скажи навпаки»

Моральний розвиток: навчати називати моральні якості; формувати розуміння, що людей цінують за їхні моральні якості.

Добрий — злий, веселий — сумний, свар­ливий — миролюбний, сміливий — боязкий, щирий — потайний, жалісливий — черствий, милосердний — жорстокий, працьовитий — ледачий.

4. «Мама — мамуся»

Моральний розвиток: учити добирати пестливі слова.

Мама — мамуся, тато — таточко, се­стра — сестричка, брат — братик.

5. «Скажи, який?»

Моральний розвиток: формувати вміння визначати та називати чесноти людей.

Мама— добра, ніжна, ласкава, лагідна…

Тато— сильний, сміливий, працьовитий…

Бабуся— лагідна, добра, роботяща, ста­ренька…

Дівчинка, хлопчик…

6. «Закінчи речення»

Моральний розвиток: формувати вміння визначати та оцінювати вчинки оточуючих. Добрі діти батьків радують, а погані… Марійка бабусі допомагала, а Сергій… Данилко з друзями ділиться, а Тарас…

7. «Назви якомога більше ознак»
Моральний розвиток: формувати вміння називати якості свої та оточуючих. Я —який?Мій друг —який?Моя мама —яка?

8.«Відповідай швидко і точно»

Моральний розвиток: формувати вміння оцінювати взаємини людей.

Бабуся старенька, а мама…

Хороший друг пожаліє, а поганий…

Щира людина поділиться, а скупа…

Увічлива людина попросить, а не ввіч­лива…

9. «Запитую — відповідай»

Соціальний розвиток: формувати обізна­ність про оточуючих, їхні індивідуальні особ­ливості.

Як звати твою маму? Як звати тата? Як тата звати по батькові? Імена бабусь, дідусів? Хто твій друг? У які ігри ви любитегра­тися?

10. «Хто це?»

Моральний розвиток: систематизувати уявлення про взаємини людей.

Рідна, лагідна, найдорожча — хто?(Мама)

Сильний, сміливий, працьовитий — хто?(Тато)

Вірний, добрий, щирий — хто?(Друг)

11. «Хто? Або що?»

Соціальний розвиток: учити називати людей, які виконують роботу; формувати по­вагу до праці.

12. «Хто що вміє робити?»

Мета: учити називати людей, які викону­ють дії.

Любить, піклується, жаліє —…(мама).

Любить, ремонтує, допомагає, виховує —… (тато).

Навчає, доглядає, турбується — …(вихо­ватель).

Оглядає, лікує, дає поради —…(лікар).

13.«Доповни речення»

Моральний розвиток: учити аналізувати запропоновану ситуацію.

Тато ремонтує… (кран).

Хлопчик допомагає… (мамі).

Бабуся пече пиріжки… (онукам).

Двірник посипає слизьку доріжку… (піс­ком).

14. «Закінчи прислів’я»

Моральний розвиток: ознайомити з етич­ними еталонами поведінки; розвивати логіч­не мислення.

Без терпіння немає —… (уміння).

Шила в мішку —… (не заховаєш).

Друга шукай, а знайдеш —… (тримай).

Праця годує, а лінь —… (марнує).

Шануй батька й неньку й тобі буде — … (гладенько).

15. «Назви лагідно»

Моральний розвиток: учити використо­вувати лагідні слова.

Малий — маленький — малесенький. Теплий — тепленький — теплесенький.

16. «Що було б, якби…?»

Моральний розвиток: учити розв’язувати проблемну ситуацію, беручи до уваги етичні еталони.

Що було б, якби вихователька не при­йшла на роботу?

Що було б, якби кухар не зварив обіду?

Що було б, якби тато не заробляв гроші?

Якби в мене захворіла киця, то…

Якби мама купила багато цукерок, то…

Вередувати не можна, бо…

Потрібно слухати маму, тому що…

За столом не можна пустувати, тому що…

Якби я був чарівником, то…

Якби я був чарівником, для мами зробив би ось що…

Якби я був чарівником, зробив би багато добрих справ, а саме…

17. «Коли? Якщо?»

Моральний розвиток: виховувати почут­тя емпатії та повагу до оточуючих.

Якщо мама стомилася,… (слід гратися тихо).

Коли завершив гру,… (необхідно прибра­ти іграшки).

Якщо другові сумно,… (потрібно розва­жити його).

18. «Як можна сказати?»

Моральний розвиток: формувати вміння диференціювати почуття.

Усмішка яка? (Весела, сумна, крива, щира, недобра…)

Учинки які? (Добрі, погані, недобрі, злі…)

Любить вилежуватися — лежень.

Не дякує — невдячний.

Зичить добре — доброзичливий.

Має добре серце — добросердий.

19. «Що буває…?»

Моральний розвиток: навчати розуміти метафори.

Добрим… (серце, бабуся, робота…)

Гарним… (очі, квіти, мама…)

Милим… (кошеня, дитя, іграшка…)

Поганим… (робота, вчинок, слова…)

Сумним… (розповідь, казка, фільм…)

20. «Чарівна пір’їнка»

Моральний розвиток: учити аналізувати та оцінювати свої вчинки.

Діти утворюють коло. Вихователь дає ко­льорову пір’їнку комусь із дітей. Дитина, яка отримала пір’їнку, розповідає про свій доб­рий вчинок і передає її іншій дитині.

21. «Який настрій?»

Моральний розвиток: формувати вміння розрізняти та називати емоції.

Сумний, веселий, радісний, сердитий, розгублений.

22. «Як почуваєшся?»

Моральний розвиток: формувати розу­міння впливу вчинків на почуття оточуючих.

Вихователь пропонує до розгляду та ана­лізу малюнки, на яких зображено проблемні ситуації. На малюнках відсутні

обличчя у де­яких персонажів. Вихователь пропонує ді­тям описати ситуацію на малюнку та почуття персонажів.

Кiлькiсть переглядiв: 318

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.