КОНСПЕКТ

цільової прогулянки до парку ім. Т.Г.Шевченка

Мета: Глибше ознайомити дітей з життям та творчістю українського поета Т.Г.Шевченка, на прикладі екскурсії до парку названого на його честь. Показати, як поет оспівує красу рідного краю.

Продовжувати знайомити дітей зі змінами, що відбуваються у природі з настанням осені, закріплювати уявлення про характерні ознаки осені в живій та неживій природі; вчити встановлювати причинно-наслідкові зв’язки.

Вчити виразно, чітко читати вірші, збагачувати словник, сприяти національному вихованню дітей, формувати почуття гордості за Україну.


Виховувати любов до поезії, вміння бачити і цінувати красу природи в осінній період.

Хід заняття

1. Вступна бесіда по (дорозі до парку) про погоду.

Вихователь.

-Яка сьогодні погода? Чому?

-Які стоять дерева? Чому?

Запропонувати помилуватися навколишньою красою і порадіти. Поспостерігати, за тим, як з дерев опадає листя.

2. Читання вірша. Залучення дітей до розмови.

ОСІНЬ
Ніби притомилося сонечко привітне:
У траві пожовклій молочай не квітне.
Облетіло літо листячком із клена,
Лиш ялинка в лісі сонячно зелена.
Журавлі курличуть: летимо у вирій.
Пропливає осінь на хмарині синій.


Б. Чалий

1. Колективне спостереження

Закрийте очі і послухайте уважно, що ви почули? (шурхання сухого листя)

- Куди ми прийшли? (Парк)

- Які зміни відбулись в парку?

- Чому?

- А чи знаєте, як парк називається? (Парк ім. Т.Г. Шевченка)

- Погляньте, ось пам¢ятник. Чий він? (Т.Г.Шевченка).

Так, діти, це пам¢ятник саме Тарасу Григоровичу Шевченку, українському поету і саме на честь нього звели та назвали цей парк. Тарас Шевченко!… Це ім’я відоме кожній людині в Україні і далеко за її межами. Нелегка доля судилася геніальному поетові. У дитячі роки його, сироту-кріпака, вивезли з рідного краю. Постійні заборони писати й малювати, жорстокі переслідування, десятилітнє заслання підірвали здоров’я поета. Він так і не дочекався тої щасливої днини, коли забуяє садочок біля власної хати на рідній Україні.

(Запропонувати дітям походити по парку, розглянути все навкруги)

Вся творчість великого Кобзаря зігріта гарячою любов’ю до своєї Батьківщини, пройнята ненавистю до гнобителів простого народу. Поет, який віддав усі свої сили боротьбі проти гніту, виражав прагнення всіх людей на землі до свободи і миру. Недарма ж його збірка «Кобзар» перекладена 147 мовами світу.

Тарас Шевченко прожив дуже мало – лише 47 років. З них 34 роки провів у неволі: 24 роки – під ярмом кріпацтва, понад 10 років – у найжорсткіших умовах заслання. А решту 13 «вільних» років перебував під наглядом жандармів. Хоч і коротким було його життя, та слава про Шевченка-поета, Шевченка-художника пішла по всьому світу.

- Тарас Григорович дуже любив природу рідної землі. Красу рідної землі він оспівував у віршах:

По діброві вітер віє,
Гуляє по полю,
Край дороги гне тополю ,
До самого долу.
Стан високий, лист широкий
Марно зеленіє.
Кругом поле, як те море
Широке, синіє.



Сонце заходить, гори чорніють,
Пташечка тихне, поле німіє,
Радіють люде, що одпочинуть,
А я дивлюся... і серцем лину
В темний садочок на Україну.

- Діти, назвіть осінні місяці (вересень, жовтень, листопад). А який зараз місяць (листопад). А як ще називають листопад? (золота осінь). Чому листопад називають “золота осінь”? (тому що листя на деревах жовтого кольору, вони схожі на золото)

- Уважно поглянете довкола себе. Скільки тут рослин: дерев, чагарників, трави. Які дерева зростають в нашому парку?

- У цьому парку діти, зростає: клен, осика, липа, акація, берізка, верба, каштан. Це листяні дерева. В різних дерев, різне листя, тобто листя в дерев відрізняються. Яке листя на деревах (жовті, червоні) Чому деяке листя лежить на землі? Що відбувається з листям восени? Як називається це явище? (листопад).

- А туя, ялинка та сосна, які дерева? (Хвойні)

1. Рухлива гра «Грибочок»

Діти стрибають на одній нозі, уявляючи себе грибами в лісі, і співають перші два рядки пісні. На двох наступних розбігаються врізнобіч і ховаються. З'являється дівчина з кошиком. Вона співає: „Десь я бачила грибок...” (другий куплет), намагаючись знайти хоч одного „грибка”. Так і не знайшовши, повертається додому. Радісні грибки вибігають зі своїх схованок, співають третій куплет, танцюючи і стрибаючи:


Йшло дівчатко в темний ліс
Назбирати грибів кіш.
Іде, іде, вже є тут,
Заховаймося в траву (Двічі).

Десь я бачила грибок,
Він сховався під пеньок,
Сірий капелюх убрав,
На одній нозі стояв. (Двічі)
Вже дівча пішло від нас,
Не бачило воно нас.
А тепер радіймо всі,
Скачем на одній нозі. (Двічі).

2. Спостереження за птахами

- Молодці діти. Але сильно шуміти не можна в парку. У парку дуже багато пташок. Діти, де живуть пташки? Правильно на деревах. Яких пташок ви знаєте? (голуб, шпак, горобець, ворона і так далі) Чим вони харчуються в парку (комахами, личинками). На деревах дуже багато комах і личинок шкідників, а пташки наші помічники або по іншому, санітари лісу. Але з настанням холодів пташки відлітають в теплі краї. А які пташки залишаються зимувати в наших лісах, парках?

- Яких пташок ви побачили?

- Відгадайте загадки:

Привітала нас піснями із весною
І живе з нами під стріхою одною.
(Ластівка)
* * *
Маленький хлопчик у сірій свитинці
По дворах стрибає, крихти збирає.
(Горобець)


* * *
Ось хатина, в ній – Співак
Як цю пташку звати…
(Шпак)

- Дивіться діти, ось на деревах сидять пташки (ворона, голуб, горобець). Чим вони взимку харчуватимуться? (плодами горобини, калини)

- Що сталося б в природі, якби після літа відразу настали зима?

3. Підведення підсумку

- Ось і підійшла до кінця наша прогулянка в осінній парк. Нам пора повертатися в дитячий садок.

- Вам сподобалася наша подорож?

- Де ми сьогодні побували?

- Як називається парк?

- Ким був Тарас Шевченко?

- А про що писав в своїх творах Т.Г. Шевченко? (про природу та красу рідного краю, про минуле тяжке життя, про свою сім'ю, про любов до матері, жінки)

Після екскурсії, в групі, запропонувати відображувати свої враження в малюнках, ліпленні, виробах.

КОНСПЕКТ

заняття з художньої літератури

"Життя та творчість Григорія Бідняка"

/Files/images/dina_krana/bidnjak_g.p..jpg

Мета: Познайомити дітей з творчістю Григорія Бідняка. Розвивати інтерес до поезії. Розказати про життя поета, підтверджуючи це його віршами-спогадами. Вчити виразно декламувати вірші, осмислювати і співпереживати прочитане, показати барвистість, красу рідної мови, її мелодійність. Поповнювати словниковий запас дітей. Розвивати творчість

Виховувати любов та шанобливе ставлення до поезії, до рідної мови, краю, де ти народився, до його історичних надбань.

Хід заняття

І. Вступна частина


- Як ви розумієте слова рідний край ? Де, по - вашому, найкраще місце на землі?
- Ви знаєте, що наша земля зветься Україна, ми звемося українцями. Ми любимо свій край, шануємо і поважаємо всіх людей Землі.

- А чи знаєте ви, діти, що Україну теж шанують і знають у світі ?

Добре відомі в усьому світі імена таких визнаних майстрів поетичного слова як Тараса Шевченка, Івана Франка, Лесі Українки, Павла Тичини, Максима Рильського. Творчість цих видатних українських поетів назавжди увійшла у скарбницю світової літератури. А ще є видатний поет Григорій Бідняк, який є нашим земляком. Давайте ми з вами ближче познайомимось з його творчістю.

ІІ. Основна частина

Бідняк Григорій Прокопович народився в сел. Городище Нікопольського району Дніпропетровської області 21 березня 1933 року. Навчався в Марганецьких середніх школах №№ 5 і 7. Навчався літературному мистецтву у Львові. Все своє життя Григорій Прокопович присвятив книгам. Він майстерно володіє словом. Почав писати пише вірші ще в школі, друкується в колективних збірникахта виданнях. Автор поетичних збірок та книжок для дітей «Шахтарчата», «Літечко», «Мова світанкова», «Вивчаємо мову»

Послухайте вірш

Твої шахти,

Заводи, кар'єри

У світанні

Звелись голубім.

Я люблю твої

Парки і сквери.

Місто Марганець -

Рідний мій дім.

(Григорій Бідняк)

На вірші Григорія Бідняка написано багато пісень. Ось послухайте одну з них «Ми любим Україну». Музику до неї написав Олександр Морщавка, також наш земляк.

Слухання пісні

- Чи сподобалась вам пісня?

- Про що вона?

- А як ви гадаєте, що уявляв поет, коли писав її?

- Яким кольором можна позначити цю пісню?

- Тож, діти, таку прекрасну пісню, такі гарні слова, може написати лише людина, яка дуже любить свою Батьківщину, цінує і гордиться нею.

На творчість нашого земляка надихає зелений простір Городища, де він народився й зріс.

На сьогоднішній день Григорію Прокопичу 82 роки, і він продовжує дарувати нам свою творчість.

ІІІ. Заключна частина.

Сьогодні ми з вами познайомились з творчістю нашого земляка – Бідняка Григорія Прокоповича. Чи сподобались вам його вірші? Що найбільше сподобалось?

КОНСПЕКТ

заняття з грамоти

"Я та Батьківщина"

Мета: Формувати уявлення дітей про державну символіку, уточнити елементарні знання вихованців про символи України; закріпити в словнику слова «прапор», «герб», «гімн», учити дітей впізнавати наші державні символи розповідати про них; учити будувати словосполучення, із заданими словами, узгоджувати іменники із відповідним родом слова – ознаки; продовжувати вчити дітей виконувати звуковий аналіз слів; розрізняти голосні, тверді та м’які приголосні звуки; вчити поділяти слова на склади та «записувати їх схематично»; продовжувати вчити дітей визначати кількість слів у реченні, їх порядок.

Розвивати інтонаційну виразність мовлення, пам'ять, творче бачення навколишнього світу.

Виховувати любов до Батьківщини, до прекрасного.

І. Вступна частина

- Діти, сьогодні ми з вами будемо подорожувати. Але наша подорож буде не проста. Ми з вами вирушимо в дорогу по своїй країні - … (Україні). Починати свою подорож ми будемо на автобусі. Але спочатку кожен повинен знайти своє місце – на який звук (голосний чи приголосний) починається ваше ім¢я, на стільчик з такою позначкою ви і сідайте.

- Отож, вирушаємо.

ІІ. Основна частина.

1. Робота з реченням

1). Придумування речення за картиною.

- Погляньте, ми проїжджаємо біля річки і поля з соняшниками. Що ще люди вирощують на полях? Дивіться, як гарно. Скільки тут кольорів, які гарні краєвиди. Як можна сказати (гарно, мальовничо, чарівно тощо). Подивіться уважно і кожен придумайте речення з 4 слів.

- Яке у тебе речення?

- Яке слово перше?

- Яке останнє?

2). Схематичне зображення речення.

- Молодці. А тепер кожен придумає своє речення і напише (схематично) його.

- Яке у тебе речення?

- Скільки слів у тебе в реченні?

- Яке слово перше?

- Яке останнє?

1. Робота зі звуком

1). Звуковий аналіз слів. Визначення першого звуку.

- Дивіться, ми приїхали до невеличкого лісу. Погляньте, як тут гарно. Скільки тут дерев. Назвіть їх. А які квіти! Як вони називаються? Ось, погляньте, під кущиком калини сидить зайчик. Давайте почастуємо його. Але спочатку нам потрібно розкласти овочі (огірок, морква, капуста, помідор, окріп, буряк, цибуля) в кошики.

Дидактична гра «Кожен овоч в свій кошик». Овочі, які починаються на голосний і голосний покласти окремо в кошик з певною позначкою.

- Молодці, почастували зайчика. А які ще тварини живуть в лісах нашої країни?

2). Колективний графічний аналіз слів.

- Давайте викладемо схему слова ЛИС.

- Скільки звуків у слові?

- Який перший? Голосний чи приголосний? Як позначаємо?

- Який другий? Голосний чи приголосний? Як позначаємо?

- Який останній, третій? Голосний чи приголосний? Як позначаємо?

3). Самостійний звуковий аналіз слів (мак, рак, ліс, вовк, лис, дуб, їжак).

- Кожен з вас отримав квиток. Але для того, щоб вирушити далі, ви повинні скласти схему слова, яке зображено на квитку.

- Яке слово у тебе?

- Скільки звуків у слові?

- Який перший? Голосний чи приголосний? Як позначаємо?

- Який другий? Голосний чи приголосний? Як позначаємо?

- Який останній? Голосний чи приголосний? Як позначаємо?

3. Робота зі словом.

1). Визначення великих і малих слів.

- Ось ми і приїхали до головного міста країни. Яке це місто? Київ. Київ – столиця нашої України. Він розкинувся на обох берегах великої річки Дніпро. Весь Київ потонув у зелені садів та парків. На схилах Дніпра парк Слави. Київ – столиця нашої Батьківщини. Батьківщина – це країна, де ти народився і живеш.

Давайте з вами визначимо, яке слово довше: Україна – Київ, столиця – країна, Дніпро – Батьківщина.

2). Визначення та графічне зображення кількості складів у слові.

- Яке у тебе слово?

- Скільки складів?

ІІІ. Заключна частина

Дітям дається картинка. Діти повинні знайти схему слова, яка б відповідала назві зображення.

- Ось і дійшла кінця наша подорож. Час повертатись додому. Але для того, щоб поїхати на цьому поїзді, слід знайти свій вагон.

Кiлькiсть переглядiв: 2426

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.