Як виховати творчу, обдаровану ососбистість? Як розкрити талан дитини?

Я міг би намалювати, та не знаю як це висловити словами.

К. Рудестам

Всім добре відомо, що творче бачення навколишнього світу допомагає дитині краще засвоювати знання, накопичувати вміння, формувати самооцінку та власний світогляд. Творчість проявляється не лише в образотворчому мистецтві, але й у інших видах діяльності та навчання. Адже, навіть завдання з математики, можна вирішити творчо. Творча особистість – це людина, здатна вникати в суть ідеї і втілювати її всупереч всім перешкодам, аж до отримання практичного результату.

Види творчості визначаються характером діяльності людини – творчість винахідника, організатора, наукова і художня діяльність тощо. Задатки творчості є у кожної людини. Необхідно лише розкрити їх. Працюючи з дітьми, я переконалась, що для того, щоб активізувати творчість дітей, педагог сам має бути творчою особистістю, намагатися подолати в собі інерцію, шаблон, формальності у викладанні. Якщо педагог прагне успіху сам, то його прагнення передається дітям.

Чи зробили ми все, аби розпізнати, до чого тяжіють наші діти? Хто вони? А талант у кожного свій. І здібності у кожного свої. Один любить ліпити з пластиліну, інший – майструвати. Одному подобається “пекти пасочки” з піску, а іншому – витинати з паперу казкові персонажі… Дайте дітям волю, нічого не нав`язуйте. Це також тільки сприятиме самоствердженню. В своїй практиці для цього я застосовую такі вправи, як «Крісло мрійника».

Дитині пропонується продовжити фразу:

1. “Що буде, якщо...”

2. “Ставши татом, я...”

3. “Якби я був чародієм...”

4. “Якби я був президентом...

5. “Я мрію...”

6. “Якби я була квіткою...”

7. “Якби я зараз став дорослим, я б...”, та ін.

В своїй роботі я часто звертаюсь до психології, адже кожна дитина – унікальна, у кожної дитини є свої потаємні можливості і таланти. Саме тому я пропоную розглянути творчу обдарованність дітей з точки зору психології бо вивчення індивідуальних особливостей дітей допомагає визначити вид діяльності, який найбільше цікавить дитину, неординарність думок, шляхів розв`язання проблеми;

Слід пам`ятати, що для ефективної реалізації здібностей треба створити сприятливі умови в сім`ї і в дитячому садку. Від нас залежить, чи зможе дитина реалізувати свої потенційні можливості у майбутньому житті.

Для розвитку творчості дитини, можна запропонувати гру «Про що мріють...?»

Дитині пропонується намалювати те, про що на їх думку мріють звірята. Наприклад, зайчик:

Також, цікава гра, яка сприяє розвитку творчого бачення навколишнього світу «На що схоже?». Дітям пропонується допомогти павучку придумати на що схожі його павутинки.

Незалежно від того, обдарована дитина в багатьох областях чи лише в одній, наше завдання полягає в тому, щоб помітити цей природній дар і допомогти йому розвинутись. Для того, щоб визначити рівень творчих здібностей і підказати шляхи їх удосконалення використовуються тести обдарованості. Ось, на приклад:

Тест-опитувальник для виявлення обдарованості

Відповідаючи на питання, записуйте відповіді: стверджувальні, “так” – 1; заперечливі, “ні” – 0. Потім підраховуйте всі бали.

1. Чи трапляється дитині знаходити незвичайне пристосування будь-якому предмету?

2. Чи змінює вона свої інтереси, нахили?

3. Чи полюбляє малювати уявлені предмети?

4. Чи любить малювати абстрактні малюнки?

5. Чи полюбляє фантастичні історії?

6. Чи складає вірші, казки?

7. Чи полюбляє робити з паперу незвичайні фігури?

8. Чи зробила коли-небудь те, про що не знала, або те, що не існує?

9. Чи буває у неї бажання щось переробити на свій смак?

10. Чи боїться темряви?

11. Чи винайшла коли-небудь нове слово?

12. Чи вважала це слово зрозумілим без пояснення?

13. Чи були спроби переставити меблі за своїм смаком?

14. Чи був вдалим цей задум?

15. Чи використовувала вона предмет не за призначенням?

16. Чи могла ваша дитина, коли була ще зовсім маленька, відгадувати призначення різних предметів?

17. Чи надає перевагу у виборі одягу своєму смаку, а не вашому?

18. Чи є у неї власний світ, недоступний оточуючим?

19. Чи шукає пояснення тому, чого не розуміє?

20. Чи часто просить пояснити оточуючі її явища?

21. Чи любить читати книжки без ілюстрацій?

22. Чи зображує власні ігри та розваги?

23. Чи пам`ятає і розповідає свої сни або пережиті враження?

Шкала результатів

20 – 23 бали – ваша дитина дуже кмітлива, здатна мати власну точку зору на навколишнє. Мислить творчо.

15 – 19 балів – ваша дитина не завжди знаходить свої здібності, вона спритна та кмітлива лише тоді, коли зацікавлена.

9 – 14 балів – велика кмітливість, достатня для багатьох областей знань, де не обов`язковий власний погляд на речі. Однак для занять творчою діяльністю багато не вистачає.

4 – 8 балів – ваша дитина проявляє творче мислення лише при досягненні важливої для неї мети, вона більше схильна до практичної діяльності.

Менше 4 балів – вашій дитині не вистачає кмітливості, але вона може досягнути успіху як гарний виконавець.

Як відомо, креативність дитини залежить від рівня розвитку її мислення, уяви, довільності та свободи діяльності. А також від вміння добре орієнтуватися в оточуючому середовищі. До показників креативності відносяться: спроможність до створення нового продукту (малюнка, конструкції, образу, фантазії, руху та ін), який відрізняється оригінальністю, варіативністю, гнучкістю і рухливістю. Ці показники креативності відносяться як до кінцевого продукту, так і до самого творчого процесу діяльності. Новизна продукту дитячої діяльності має суб`єктивне, але надзвичайно важливе значення для її розвитку.

Ознаки творчого процесу:

1. Несвідомість.

2. Спонтанність.

3. Змінений стан свідомості.

4. Неможливість контролю зі сторони волі і свідомості.

Слід підтримувати оригінальність виконання дитиною будь-якого завдання, її здатність до нового, незвичайного і нестандартного адже усвідомлення оточуючого відбувається у дитини швидше, ніж накопичення слів та асоціацій. Малювання, ліплення, аплікація надає їй можливість найбільш легко в образній формі виразити те, що вона знає, не дивлячись на недостатню кількість слів.

Ознайомлювати дітей з кольором в своїй роботі я пропоную теж нестандартно. Для цього я застосовую власні вірші, які цікаві дітям і легко запам`ятовуються, особливо, коли вірш супроводжується власноруч намальованими ілюстраціями, над роботою яких діти також можуть приймати участь. Так, наприклад:

Жовті дині і банани,

Жовте сонце і кульбаби,

А волошка синя, синя,

Достигає синя слива.

Червоніють в небі зорі,

Мак червоний є у полі.

Оранжева морква і апельсин,

Айва, хірма і мандирин.

Вночі бузковий снігопад,

Такий буває виноград,

Коричневий ведмедик спить,

Коричнева бджола гудить,

Зеленіють огірки,

В полі світять світляки.

Білі лебеді летіли,

Там де хмари білі-білі,

Чорний коник пострибав,

Чорний півник заспівав.

Після таких віршів дитині у вигляді гри можна запропонувати знайти в оточуючому середовищі предмети певного кольору, назвати та намалювати їх. Такі вірші можна застосовувати і під час вивчення назв допоміжних інструментів (пензлика, олівця, стеки та ін), геометричних фігур, цифр та ін.

Щоб діти навчилися творчого пошуку, я пропоную створювати спеціальні ситуації, які створюють умови для творчого розв`язання проблем.

Кiлькiсть переглядiв: 156

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.