Зустрічаємо літо!
Яскравої літньої пори, коли звідусіль лине дзвінкий пташиний спів, а око милує різнобарв'я трав, здається, у самому повітрі бринить натхнення. Погодьтеся, споглядаючи цю красу, хочеться її примножувати: образним словом, неповторною мелодією, грайливим рухом. Улітку, коли вся природа ніби запрошує нас до відпочинку, важливо правильно організувати й змістовно наповнити життєдіяльність дітей. Тож з'ясуємо, як зробити перебування дошкільників у дитячому садку цікавим та водночас якнайповніше ознайомити їх із літньою темою.
Нарешті ми дочекалися — і настала ця довгожданна пора подорожей та розваг, фантазій і здійснення мрій — дзвінке літо! Воно кличе нас до гладі озера, запашних трав і яскравих метеликів, запрошує швидше ставати на ролики й сідати на велосипеди, бігати босоніж по теплих калюжах і з м'ячем по футбольному полю, вирушати в походи, далекі подорожі в незвідані краї.
ОРГАНІЗОВУЄМО ЖИТТЄДІЯЛЬНІСТЬ ДІТЕЙ УЛІТКУ
Для дітей літо — безтурботна пора позитивних емоцій та приємного відпочинку. А для педагогів — це гарячий час тривог і турбот. Цієї пори перед нами щоразу постають запитання: як перетворити знайомі дошкільникам ділянки дошкільного навчального закладу в незвичайний світ та створити сприятливі умови для повноцінного відпочинку кожної дитини?
Аби зробити перебування дошкільників у дитячому садку влітку цікавим і невимушеним, педагогічний колектив має щоденно урізноманітнювати їхню життєдіяльність, організовуючи, зокрема, творчі майстерні, реалізовуючи проекти, залучаючи дітей до дослідницької та трудової діяльності, а також влаштовуючи для них сюрпризні моменти та розваги, що створюють радісний, піднесений настрій. Водночас влітку слід збільшити час перебування дітей на свіжому повітрі й неодмінно здійснювати фізкультурно-оздоровчі заходи.
З метою всебічного розвитку дошкільників пропонуємо розглядати тему «Здрастуй, літо!» в таких аспектах: я знаю, я радію, я пізнаю.
Я ЗНАЮ
Літо відкриває широкі можливості для формування реалістичних уявлень дітей про природу, виховання в них допитливості, уміння спостерігати, логічно мислити. Значно урізноманітнюються в літніх умовах такі звичні, на перший погляд, форми роботи з дітьми, як праця і спостереження в природі, ознайомлення з довкіллям тощо. Тож необхідно використовувати сприятливі погодні умови для організації цікавих екскурсій і прогулянок, аби показати дошкільникам те, чого вони не зможуть побачити в інші пори року, наприклад, сезонну сільськогосподарську працю дорослих тощо.
Особливості літнього періоду стануть у пригоді й під час формування уявлень дітей про залежність сезонних змін у природі від обертання Землі навколо Сонця. Потрібно навчати дошкільників визначати характерні зміни, що відбуваються влітку з погодою, у рослинному та тваринному світі, а також помічати особливості організації сільськогосподарської праці. Відтак слід підвести дітей до висновку, що всі живі істоти змінюють свою поведінку залежно від погодних умов, а за поведінкою комах або тварин можна ще й прогнозувати зміни в природі.
Ефективним способом закріпити отримані знання є створення інтелектуальної карти. Під час такої форми роботи з дошкільниками слід звернути їхню увагу на такі аспекти літньої теми:
- квіти, що розцвітають у літні місяці;
- дарунки літа — ягоди, фрукти та овочі (Який місяць що дарує? Чи можливі вони без праці дорослих?);
- літні розваги та подорожі;
- свята — релігійні (Івана Купала, Трійця) та державні (День Незалежності, День Конституції).
У межах літньої теми змінюються й джерела інформації. Якщо під час проживання інших тем ми зазвичай звертаємося до енциклопедичної літератури, то влітку маємо змогу отримувати інформацію безпосередньо під час взаємодії з реальними об'єктами навколишнього світу.
Я РАДІЮ
Особливу увагу дошкільників потрібно звернути на милування природою. Свіже й тепле повітря, зелень парків, лісів і полів — усе це сприятиме вихованню в дітей любові й дбайливого ставлення до природи, інтересу до її явищ і об'єктів. Тож відкриємо з дітьми світ живої природи: підемо до парку, озера, поспостерігаємо за життям мурашника, польотом бабки, послухаємо спів птахів, спробуємо розгледіти в густій кроні дерева пташине гніздо.
Під час спостережень у природі вихователь має активно використовувати емоційно забарвлену лексику, образні вислови та стійкі словосполучення, застосовувати елементи емпатії (наприклад, «Я — краплинка», «Я веселий — сумний дощик»).
Розглядаючи літні пейзажі, доцільно організувати з дітьми хвилинки милування, а відтак — обговорення у вигляді «відкритого мікрофона» або обміну думками на тему «За що ми любимо літо?».
Формуванню образного мислення дошкільників сприятимуть лексичні вправи на добір асоціацій до слова «сонечко» («краплинка», «промінчик», «травичка» тощо) та обговорення літнього настрою. Під час такого обговорення доцільно використати піктограми, символізацію, психологічні етюди.
Я ПІЗНАЮ
Коментарi